Onderwijs in de groepen 1 en 2
De uitgangspunten van onderwijs aan het jonge kind zijn voor ons:
plezier, welbevinden en betrokkenheid
Kinderen tot zes à zeven jaar ontwikkelen zich holistisch, waarbij de verschillende ontwikkelingsdomeinen zich spelenderwijs en in interactie met elkaar ontwikkelen. Die ontwikkelingsdomeinen zijn:
-
taal-, denk- en creatieve ontwikkeling (probleemoplossend denken),
-
ontdekken (wereldoriëntatie),
-
bewegen ( grove en fijne motoriek).
Spelen is daarbij een integrerende activiteit, omdat binnen het spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.
Met behulp van Jeelo en verschillende methodes als bronnenboek formuleren wij doelen. Samen met de kinderen werken we in een inspirerende omgeving, door middel van zowel vrij- als begeleid spel, aan deze doelen.
We werken vanuit de schoolbrede Jeelo projecten:
- omgaan met elkaar
- maken van je eigen produkt
- beleven van onze planeet
- omgaan met natuur
- veilig in het verkeer
- leren van mensen van vroeger
Deze projecten krijgen inhoud door verschillende thema’s en daardoor wordt een uitdagende speel en leeromgeving gecreeërd. Op deze manier worden kinderen geprikkeld om te ontdekken, te ervaren, te spelen, te bewegen en te leren.
De inbreng van de kinderen neemt hierin een waardevolle en centrale rol.
De ontwikkeling van ieder kind wordt op de voet gevolgd en er wordt hierbij gebruik gemaakt van 'IEP' als observatie- en registratiesysteem. Deze gegevens worden gebruikt om te analyseren op welk niveau een kind functioneert, om zo op de juiste manier in te kunnen steken op de ontwikkeling die op dat moment nodig is.
Contact met ouders vinden wij heel belangrijk, wij hebben dan ook regelmatig gesprekken met ouders en verzorgers over de ontwikkeling van hun kind. De ontwikkeling van ieder kind wordt bijgehouden in een rapport. Zo heeft een kind, wanneer het naar groep 3 gaat, een mooi opgebouwd naslagwerk van de jaren in de kleutergroep!